The Stanza of Life

HOME ABOUT SOLACE LINKS INSTAGRAM FACEBOOK

















© Template by AtiqahJaidin
Image from TUMBLR | WHI
Edited by Dahlia Daffodil
Mayat berjalan di Toraja

Assalamualaikum

Hai hai my sweeties!

Dah lama aku tak baca majalah adik aku.Sejak aku pencen beli majalah e-pop ni,buku-buku ilmiah yang jadi target aku. Ececeh bajet gila. -_-"

Aku tertarik dengan satu artikel pasal misteri mayat yang berjalan kat Toraja,sebuah daerah kat Selatan Sulawesi,Indonesia.Ada satu ritual yang dinamakan Ma'nene.Setiap tahun, penduduk kat sini akan gali kubur nenek moyang mereka untuk diberi pakaian baru dan diarak sekeliling kampung.

Tujuan ritual: Memberi kepercayaan kepada si mati.



Serius menakotkan aku ok!Kalau aku tengok ritual ni depan mata,memang aku cabut lari jauh-jauh.Hahahahaha.

Sebenarnya,benda ni bermula ratusan tahun dahulu. Ada seorang pemburu bernama Pong Rumasek menjumpai mayat ketika berburu dalam hutan kat Gunung Balla. Oleh sebab rasa kasihan dekat mayat tu,dia pun kafankan dengan pakaian dan tanamkannya.

Lepas tanam tu,rezeki Pong bertambah-tambah.So dia buat kesimpulan,jasad orang dah mati patot dimuliakan. Oleh itu, setahun sekali dalam bulan Ogos,penduduk Baruppu di Torajo akan buat ritual ni sama macam Pong dulu.



Sekadar info yang menarik untuk dikongsi. 

Labels: , , ,

©